Hof van IJs en Sterren – Sarah J Maas

Posted mei 16, 2018 by admin in Reviews, Uncategorized / 2 Comments

Hof van IJs en Sterren – Sarah J Maas

Maanden na de explosieve gebeurtenissen in Hof van vleugels en verwoesting, zijn Feyre, Rhysand en hun vrienden nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Maar de Winterzonnewende is eindelijk dichtbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyre haar eerste Winterzonnewende als Hoge Fae beleeft, ontdekt ze dat haar dierbaren meer wonden hebben dan ze dacht. Littekens die een grote invloed hebben op de toekomst van hun hof.

Hof van IJs en Sterren (Hof van doorns en rozen, #3.1) by Sarah J. Maas
Series: A Court of Thorns and Roses #3
Published by van Goor Pages: 296
Genres: Young Adult, Fantasy
Format: Paperback
four-stars

WAT VOND IK VAN HOF VAN IJS EN STERREN?

Ik vind het altijd ontzettend moeilijk om reviews te schrijven over boeken waar ik echt gigantische fan van ben. Mensen die me al een tijd volgen zullen wel weten dat ik helemaal verslingerd ben aan de ACOTAR serie en aan Sarah J Maas in het algemeen. Daarom ben ik altijd een beetje bang om een te enthousiaste review te schrijven, want eerlijk, ik zou waarschijnlijk haar boodschappenlijstje lezen als ze dat uitbracht. Maar toch… ik probeer zo objectief mogelijk te zijn.

Hof van IJs en Sterren is exact wat het beloofd te zijn. Een novelle die dient als brug tussen de trilogie met Feyre als het hoofdpersonage en de nieuwe reeks, waar andere, reeds gekende bij-personages de hoofdrol zullen spelen. Eerlijk is eerlijk, als je geen grote fan bent van de serie, dan zal je deze novelle misschien een beetje nutteloos vinden. Feyre en Rhysands verhaal was eigenlijk grotendeels afgerond met het einde van ACOWAR. In Hof van IJs en Sterren vind je dus ook geen indrukwekkende nieuwe verhaallijnen of plottwists die je naar adem zullen doen happen. Maar voor een fangirl, zoals ikzelf is het vooral een blij weerzien met de oh zo geliefde personages en hen eindelijk eens in actie zien in rustiger vaarwater.  Daarnaast wordt het verhaal niet enkel vertelt vanuit het oogpunt van Feyre en Rhys, maar krijgen we ook Cassian, Nesta en Mor aan het woord. Ikzelf voelde me onmiddellijk aangetrokken tot de stukken die vanuit Cassian en Nesta’s oogpunt werden geschreven.  (De sneak peak achteraan het boek zorgt er trouwens voor dat de wachttijd tot eind 2019 ondraaglijk lang lijkt.)

“You look like an angry snowball,”

Hof van IJs en Sterren legt zonder twijfel de fundering voor de volgende reeks. Tijdens het lezen merk je welke verhaallijnen in de komende boeken dieper uitgewerkt zullen worden en het zal nog erg spannend worden als je het mij vraagt. Aan de andere kant krijg je als lezer eindelijk de kans om Rhysand en Feyre met elkaar te zien terwijl ze samen Velaris en het nachthof proberen te besturen. Allebei zoekend naar hun rol, maar ook eindelijk echt oprecht gelukkig. En als fan van de reeks heb je geen gigantische plottwist nodig om te genieten van zoveel geluk.

“Cassian had named about two dozen poses for Nesta at this point. Ranging from I Will Eat Your Eyes for Breakfast to I Don’t Want Cassian to Know I’m Reading Smut. The latter was his particular favorite.”

Hoewel ik ontzettend heb genoten bleef ik me wel de hele tijd afvragen waarom Sarah J Maas in hemelsnaam een kerstboek uitbrengt in de zomer. Ik begrijp dat het in de traditie van de ACOTAR boeken lag en dat de fans al geruime tijd op hete kolen zaten. Maar Hof van IJs en Sterren is een kerstverhaal. Oke, een midwinter verhaal. Maar echt waar, de warme chocolademelk, dennentakken en kleine twinkelende lichtjes vliegen je om de oren. Tijdens het lezen bleef ik de ganse tijd denken: “Oh, wat had ik dit boek graag rond kerst gelezen in plaats van in 28 graden onder de zon in mijn tuin.” (Sowieso wordt dat dus een reread op het einde van het jaar. Tegen dan kan ik sowieso weer een Rhysand fix gebruiken.)

“Deep inside me, rising with every swirling flake, a sparkling, crisp power stirred. I was High Lady of the Night Court,”

Daarnaast blijven er een aantal plotpunten een beetje “zweven”. Zo is er Bryaxis, wiens verhaallijn nog niet volledig ingevuld is. En Tamlin… Misschien krijg ik hier nu wel erg felle reacties van de ‘We Hate Tamlin’ fanclub op, maar ik hoopte eigenlijk op een beetje meer respect voor Tamlin. Iets wat Hof van IJs en Sterren me niet wist te geven. Ik hoop dat er in de toekomstige boeken meer aandacht gegeven zal worden aan zijn healingsproces.

EINDCONCLUSIE HOF VAN IJS EN STERREN

Hof van IJs en Sterren is een leuk tussendoortje voor de echte fans. Niet echt een aanvulling, maar een waardig afscheid vol iconische momenten met de hele familie.  Eigenlijk voelt het een beetje aan als de bonusscenes op een DVD. Dit is een leuke bonus bovenop de fantastische reeks. Voor fans die net als ik geen afscheid kunnen nemen. En de laatste zin van het boek was voor mij echte complete perfectie. Die ene zin zorgde ervoor dat ik weer helemaal wist waarom ik zo een gigantische Sarah J Maas fan ben. Ik kijk alvast ontzettend uit naar de volgende trilogie binnen deze wereld!

four-stars

2 responses to “Hof van IJs en Sterren – Sarah J Maas

1. Ik hoorde ergens dat het ook de bedoeling was om deze in het najaar uit te brengen, en Kingdom of ash nu. Maar op een of andere manier is dat omgewisseld. En ik denk te weten waar briaxis uithangt, lees een van de laatste hoofdstukken. Het is een gigantische spoiler als ik het nu ga vertellen, maar volgens mij komt iemand hem tegen. En sowieso was dat laatste stukje wel echt een spoiler, over wie de volgende trilogie gaat haha. Ik zie het niet zo, maar ik hoorde al van anderen dat ze dat wel zo zien. Als een spoiler. En eind 2019 pas nieuwe boeken?! Wat een ellende! Ik wil nu meer!
    Laurie onlangs geplaatst…WWW-Wednesday #6 | 16 May 2018My Profile

• admin

Oh jij dacht dus hetzelfde over Briaxis toen met die ontmoeting. 🙂
      Oei een spoiler. Sarah had toch al maanden laten weten dat het volgende boek over Cassian en Nesta ging? Ik was in elk geval al erg blij om een glimps te zien van wat er ging komen. 🙂 Iets om mijn honger tijdelijk te stillen.