Uitgever: Manteau
Pagina’s: 324
Gelezen: Paperback, Nederlandse versie
Find the English review
here!
images9cxhej2yimages9cxhej2ystar-half-full

Maanden zijn voorbijgegaan sinds de geest van Anna Korlov in haar kelder de deur naar de hel opende en erin verdween, maar Cas kan haar niet vergeten. Zijn vrienden herinneren er hem constant aan dat Anna zich opgeofferd heeft opdat hij kan leven, niet halfdood ronddwalen. Cas weet dat ze gelijk hebben, maar voor hem kan geen levend meisje tippen aan het dode meisje waarop hij halsoverkop verliefd is geworden. Hij ziet Anna overal: in zijn slaap, maar evengoed overdag, in visioenen die op nachtmerries lijken. Maar er is iets mis, grondig mis… Dit zijn geen gewone dromen. Anna wordt gekweld, en elke keer dat hij haar ziet lijkt ze op nieuwe en nog gruwelijkere manieren gefolterd te worden. Cas weet niet wat er met Anna gebeurd is toen ze in de hel verdween, maar hij weet wel dat ze niet verdient wat er nu met haar gebeurt. Anna heeft hem meer dan eens gered, nu is de tijd gekomen dat hij hetzelfde voor haar doet

Ik lig een beetje in strijd met mezelf over dit boek. Sommige delen van het verhaal waren beter geschreven dan Anna dressed in blood, maar er waren ook stukken die helemaal niets voorstelden en die ik het liefst van al wou overslaan. Anna dressed in blood is verre van een perfect boek. Maar ik heb er wel ontzettend van genoten, vooral omdat het tjokvol actie zat. En ik was dol op Anna. Ze was een duistere figuur die er terzelfdertijd in sloeg om toch ook schattig en lief te zijn. Een godin zoals Cas haar noemt. Anna was de reden dat het boek voor mij toch een fijne leeservaring was. Jammer genoeg verdwijnt Anna praktisch volledig uit dit boek. Pas in het allerlaatste deel krijgt Anna terug een belangrijke rol. Het verhaal bevat weinig vaart en kent weinig actie.

Een van mijn grootste klachten bij Anna dressed in blood was dat er weinig tot geen achtergrond gegeven werd. In dit boek komt dit echter allemaal op zijn pootjes terecht. Alle vragen die ik had bij het vorige boek worden uitgebreid beantwoord. Het grootste deel van het boek draait rond de oorsprong van de athame en het geheime broederschap van de zwarte dolk. Het idee van de orde stond mij wel aan, maar de uitwerking liet wat te wensen over. Een mysterieuze groep die de bewakers zijn van een duister geheim en die zich terzelfdertijd gedragen als een groep kleine kinderen. Een orde van die omvang en met zo eenmachtpositie zou volgens mij heel anders te werk gaan. Sterker, gewelddadiger, maar ook eensgezinder. Doorheen het verhaal wordt Cas verschillende keren gewaarschuwd voor de orde, maar nooit wordt je als lezer echt bang van hen. Angstaanjagend waren ze in mijn ogen zeker niet.

Gelukkig is er ook goed nieuws over de orde. Een van hun leden is namelijk een belangrijk nieuw personage, namelijk Jestine. Zij is grappig, makkelijk in de omgang en bezit een gezonde dosis sarcasme. Ze is vastberaden en speelt het spel volgens haar eigen regels. Ik dacht op een bepaald moment dat er een liefdesdriehoek zou plaatsvinden tussen Cas, Anna en Jestine, maar Blake wist kennelijk beter dan dat. Ik ben er wel van overtuigd dat Jestine het perfecte meisje is voor Cas eens zijn gebroken hart een beetje herstelt is.

Ik heb het ondertussen al een aantal keer over Cas gehad en in het eerste boek had ik behoorlijk wat problemen met zijn karakter. Cas is echter wat ouder en ook wat wijzer geworden. Hij heeft opeens een droog gevoel voor humor en hij is erg vastberaden. Cas is nog steeds erg beschermend voor zijn vrienden, familie en Anna, maar op een bezorgde, aandoenlijke manier. Niet meer op de machowijze vanuit het eerste boek. Ik denk dat Cas zonder twijfel het personage met de meeste groei is in de reeks.

Ik ben een hopeloze romantische ziel en misschien geloofde ik daarom wel in de vonkjes tussen Anna en Cas in het eerste boek. Jammer genoeg verdwijnt de geloofwaardigheid van hun relatie in dit boek voor mij compleet. Ik begreep dat Cas vlinders in zijn buik voelde voor die mysterieuze Anna. Ik vond hun kusscene zelf aandoenlijk. Maar nu ben ik niet meer zo overtuigd van hun relatie. Vooral omdat Cas ineens voorspelt dat hij van Anna houdt. Echt houdt, niet meer een tienerverliefdheid. Maar houden van. Cas houdt van het meisje dat hem ‘s nachts opzoekt met bloed dat van haar lippen druipt en een hoofd dat half is verdwenen. Dan moet ik even mijn hoofd schudden. Want hoe hou je in hemelsnaam van iemand die je amper kent? Ik begrijp dat ze Cas leven heeft gered. Maar houden van is toch meer dan wat in dit boek naar voren komt.

Het einde van deze review nadert, dus laten we het even hebben over het einde van het verhaal. Ik weet dat er in de boekcommunity heel wat te doen is geweest rond het einde. Maar ik denk dat het einde perfect is. Heel realistisch, hartverwarmend en toch een beetje droevig. Het einde zorgde er zelfs voor dat ik girl of nightmares toch geen totale flop vond.

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opzet van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Snelheid van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Aanrader voor: Als je het eerste deel van de reeks gelezen hebt, dan zou ik zeker het tweede deel ook aanraden!

Hoewel girl of nightmares lang niet zo goed is Anna dressed in blood. Ik ben erg blij dat ik de twee boeken in de reeks gelezen heb. Het verhaal is mooi afgerond en de boeken zijn snel en makkelijk te lezen.