Vicious – V.E Schwab

Posted juni 25, 2018 by admin in Adult, Reviews / 0 Comments

Vicious – V.E Schwab

Victor and Eli zijn kamergenoten aan de universiteit — briljant, arrogant en allebei een beetje eenzaam, maar hun grenzeloze ambitiei brengt hen samen. In hun laatste jaar bundelen ze hun krachten in een onderzoek naar adrenaline en bijna dood ervaringen. Maar al snel blijkt uit hun onderzoek dat het menselijk lichaam onder de juiste omstandigheden in staat is om zich aan te passen en dat de persoon in kwestie wel erg bijzondere gave kan ontwikkelen. Maar Victor en Eli houden het niet bij theorie.. de praktijk lonkt en dan loopt alles erg uit de hand.

Vicious (Villains, #1) by V.E. Schwab
Published by Tor Pages: 368
Genres: Adult, Fantasy
Format: eBook
four-stars

WAT VOND IK VAN VICIOUS?

Vicious staat al 5 jaar klaar op mijn ereader. Het is een van de eerste boeken die ik aankocht toen ik eindelijk mijn teerbeminde Kindle in mijn armen kon sluiten. Vijf jaar later stond het boek er nog altijd ongelezen op. Vorig jaar las ik This Savage Song en ik was niet helemaal overtuigd. Ook meteen de reden waarom Our Dark Duet nogsteeds in de kast staat. Maar in de maand mei was mijn TBR jar challenge om een boek te lezen dat al erg lang op mijn te lezen lijstje stond. Gezien iedereen me op het hart bleef drukken dat ik Vicious echt een kans moest geven, was de keuze snel gemaakt.

En wat ik heb ik mij het lange wachten al beklaagd. Of misschien ook niet… want door zo lang te wachten kan ik binnenkort wel direct in Vengeful beginnen, zonder eerst jaren te moeten wachten. In elk geval, ik werd vanaf de eerste bladzijden helemaal in Vicious gezogen en om heel eerlijk te zijn werd ik een klein beetje verliefd op Victor Vale.

“Plenty of humans were monstrous, and plenty of monsters knew how to play at being human.”

Vicious is nog het beste te vergelijken met een orkaan die heel plots de kop opsteekt. Het ene moment voel je een lichte bries door je haren. Het volgende moment wordt je meters meegesleurd door een krankzinnige orkaan. Het is een boek dat vanaf het eerste hoofdstuk zijn klauwen in je slaat en je pas helemaal op het einde terug loslaat. En zelf dan… meestal ben ik het type lezer dat meteen in een ander boek kan duiken, maar van Vicious moest ik toch even loskomen.

“There are no good men in this game.”

En eerlijk waar, dat verbaasde me. Want op het eerste zicht heeft Vicious niet de klassieke elementen waar mijn hartje sneller van gaat slaan. (Magie, Romantiek, Stomende Sex,…) Wat het wel heeft zijn twee briljante hoofdpersonages, twee fantastische bijpersonages, een flinke dosis wetenschap en een heel groot moreel vraagstuk. Want wanneer ben je nu juist een superschurk en wanneer een held?

Ik zei het daarnet al maar Victor Vale is een van mijn favoriete mannelijke personages van 2018! Victor is… fout, erg fout. Arrogant, manipulatief, egoistisch, briljant… En toch,, vanaf de eerste hoofdstukken was ik helemaal mee in zijn verhaal. Misschien omdat ik sowieso al een zwak heb voor verhalen vertelt vanuit het oogpunt van de slechterik. Maar is Victor wel de slechterik?

“If Eli really was a hero, and Victor meant to stop him, did that make him a villain?

Het boek speelt ook met tijdlijnen. De hoofdstukken switchen constant tussen het heden en het verleden. Een heerlijke afwisseling, die ervoor zorgt dat het grote plaatje niet helemaal duidelijk is. Pas tegen het einde van het verhaal krijg je alles in perspectief te zien. Onnodig om te zeggen dat ik de pagina’s als een gek bleef omslagen?

En dat einde… Ik kan niet wachten op Vengeful. Of althans, ik wil niet wachten op Vengeful. Ik wil het nu graag in mijn handen!

EINDCONCLUSIE VICIOUS

Vicious is een boek over anti-helden of misschien wel over anti-slechterikken. Het gaat over vriendschap, blinde ambitie, geloof, jaloezie en vooral wraak. Vicious is een boek dat je bij je nekvel grijpt en je niet direct zal loslaten. Het is een sterk staaltje van V. E Schwabs schrijfstijl, net als bij een eerder boek van haar werd ik het verhaal ingezogen en moest ik verder lezen, willen of niet. Ik kan amper wachten op het tweede deel in de reeks! Bring it on allready!

four-stars