Manteau
Pages:
380
Format:
Paperback
images9cxhej2yimages9cxhej2yStar-Half-Full

Mensen en androïds leven samen in de grauwe straten van Nieuw Peking. Een dodelijke plaag houdt lelijk huis onder de bevolking. Vanuit de ruimte kijken de meedogenloze maanmensen toe, hun kans afwachtend. Niemand weet dat het lot van de aarde afhangt van één meisje Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg. Ze is een tweederangsburger met een mysterieus verleden, beschimpt door haar stiefmoeder en beschuldigd van de ziekte van haar stiefzus. Maar als prins Kai in haar leven verschijnt, bevindt ze zich plots in het midden van een intergalactische strijd. Verscheurd door de keuze tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad, moet Cinder eerst de geheimen uit haar verleden achterhalen om de toekomst van haar wereld te kunnen beschermen.

Wel… hier is een boek dat ik je waarschijnlijk niet moet voorstellen. een boek dat in de boekenwereld zo populair is dat ik nog niemand ben tegengekomen die het niet gelezen heeft. En weet je wat er met zo een boeken gebeurt? Daar verwacht ik ontzettend veel van. En dat maakt het natuurlijk moeilijker voor een boek om zijn verwachtingen in te lassen. Waarschijnlijk mijn eigen fout dus dat ik zo ontzettend teleurgesteld was in Cinder. Ergens had ik verwacht dat ik helemaal holderdebolder zou zijn van dit boek. Weggeblazen door hoe briljant ik het wel niet vond. Jammer genoeg, is het tegenovergestelde waar.

Dus waarom was ik nu zo ontzettend teleurgesteld? Allereerst omdat ik het zo een ontzettend voorspelbaar boek vond. Op pagina 140 zei ik reeds tegen mijn echtgenoot dat ik wist hoe de vork aan de steel zat en ik sloeg de nagel op de kop. Toen ik de laatste pagina omsloeg was mijn ganse voorspelling voor het verhaal tot in het detail uitgekomen. Weinig origineel verhaal dus.

Het had nogthans zo goed kunnen zijn, want Marissa Meyer denkt echt compleet buiten de lijntjes. Cinder is een cyborg en een mechanieker. Ik ben er nog altijd niet uit welk van de twee ik nu eigenlijk het leukste en origineelste vind. En dan de wereld waarin ze leven. Er is zoveel aan de hand, een dodelijke plaag, mensen die op de maan wonen en helemaal niet de wereld zoals wij hem nu kennen. Dus genoeg om een boeiend verhaal te vormen, niet?

Jammer genoeg niet. Het lijkt wel of de schrijfster al deze dingen verzon en er dan niets meer mee wou doen.
Het verhaal speelt zich af in Nieuw Peking, gelegen in het nieuwe Oosterse Common Wealth. We zijn ons ervan bewust dat er een wereldoorlog is geweest en dat de wereld behoorlijk gewijzigd is. Maar waarom voel ik dan helemaal niets Aziatisch in het verhaal. Er wordt gewoon helemaal niets gedaan met de rijke geschiedenis en tradities van dit werelddeel. Waarom zou je in hemelsnaam een verhaal plaatsen in Peking en daar dan niets mee doen?

Oke, laten we dit even vergeten en het even hebben over de mensen op de maan. Er zit toch behoorlijk veel info over de maanmensen in of niet? Buiten dat er dus mensen op de maand leven en dat ze een oorlog plannen tegen de aarde. Weten we bitter weinig over hen. Ze kunnen niet tegen spiegels en beheersen een zeker vorm van magie. Maar hoe ze op de maan beland zijn en wat hun magie juist inhoud, daar wordt met geen woord over gerept.

Misschien moeten ik me hier maar bij neerleggen en denken dat het logisch is bij een eerste deel in een reeks. Misschien komt het allemaal wel goed verder in de serie? Laten we dat maar hopen, want nu voelt het ganse verhaal aan als pagina opvulling. En ik wil heel graag het geweldige verhaal achter de pagina opvulling.

Zo ontzettend jammer dat er niet meer geïnvesteerd is in het verhaal. Ik ergerde me niet alleen het compleet gebrek aan verhaal, maar ook aan de vreselijk slecht uitgewerkte pagina’s. Keizer Kai en Cinder voelen zo vlak aan. Ik had geen enkele band met hen en tegen het einde van het boek was ik blij niets meer met hen te maken te moeten hebben.

Ik ga verder met de reeks, omdat ik moet. Dat komt ervan als je ineens een ganse reeks aankoopt. Hopelijk wordt het beter en snel een beetje…

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opbouw:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08