Posted januari 26, 2016 by Silke - Boek in wonderland in Adult, Reviews / 0 Comments

Auteur: Katarina Bivald
Uitgever: Sourcebooks Landmark
Pagina’s: 400
Gelezen: Eboek, engelstalig via netgalley
images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2ystar-half-full

Eens je een boek toelaat in je leven, kunnen er onverwachte dingen gebeuren….
Broken Wheel, Iowa, heeft nog nooit een meisje zoals Sara ontmoet. Zij reisde alleen vanuit Zweden naar Iowa om haar penvriendin Amy te leren kennen. Wanneer ze aankomt ontdekt ze echter dat Amy die dag begraven wordt. Gelukkig willen de inwoners van het dorp zich wel over haar ontfermen. Afgesloten van de wereld opent Sara een boekenwinkeltje in het dorp. Dit ter nagedachtenis van haar vriendin Amy en in een poging om dit verloren dorp te redden. Haar enige doel is om de inwoners aan het lezen te krijgen en hen te laten ervaren dat boeken een groot plezier kunnen zijn.

Ik wil eigenlijk zeggen dat ik dit het liefste boek vond dat ik dit jaar gelezen hebben. Maar wie zegt nu over een boek dat het een lief boek is? En toch is dit het eerste woord dat me telkens te binnen schiet als ik aan dit boek denk.

Ik heb een beetje een haat – liefde verhouding met dit boek. Ik kan niet anders dan het een erg leuk boek te vinden, want het gaat over boeken. Hoe boeken ervoor zorgen dat een rotte dag toch een zilveren randje krijgt. Hoe je kan genieten van boeken. Hoe het mensen kan samenbrengen. En hoe boeken soms je leven kunnen veranderen. Als boekenwurm kan ik dus niet anders dan genieten van een boek over boeken. Ik genoot ook met volle teugen van de kleine weetjes over uitgeverijen, auteurs en boekenwinkels. Ik heb zonder twijfel enkele leerzame weetjes opgestoken.

Het hoofdpersonage Sara is een eenzaam meisje dat zich verbergt achter haar geliefde boeken. Haar enige echte vriendin is een oudere Amerikaanse vrouw, Amy. Amy en Sara zijn penvriendinnen en ze wisselen regelmatig boeken uit die een speciale betekenis voor hen hebben. Sara mag dan op het eerste gezicht een stil, teruggetrokken meisje lijken, maar volgens mij is ze best een durfal. Tenslotte stapt ze helemaal alleen op het vliegtuig richting Amerika om een vrouw te ontmoeten die ze enkel vanuit haar brieven kent. Dit klinkt misschien velen vreemd in de oren, maar ik heb al jaren zelf een penvriendin dus ik begreep Sara wel. Dus ja, ik vond Sara wel een sterk personage. Zij tast echt haar eigen grenzen af en ontwikkeld zich doorheen het verhaal tot een belangrijke spilfiguur in het dorp. Je ziet haar echt haar plekje vinden en langzaam openbloeien.

Ook de andere personages in het boek lagen me wel. Ze zijn allemaal een beetje stereotype, maar terzelfdertijd ook wel erg realistisch. Ze pasten een voor een zonder problemen in een dorpje als Broken wheel. We kregen van iedereen een duidelijk schets van hun geschiedenis en dat zorgde er ook voor dat ik de keuzes en beslissingen van de dorpeling beter kon plaatsen en begrijpen Jammer genoeg lieten de relaties tussen de personages een beetje te wensen over. Ik kon enkel een echte connectie vormen met Caroline en Joey. Ik genoot echt van hun verhaallijn en keek er echt naar uit om meer van hen te weten te komen. Maar de romance waar het hele boek werkelijk om draait voelde ontzettend geforceerd aan. Ik begrijp dat de auteur er misschien voor probeerde te zorgen dat we in spanning zaten te wachten op de grote ontknoping. “Komt het nu goed of niet?” Maar ze heeft de attractie tussen de twee personages zo minimaal gehouden dat ik gewoon geen seconde geloofde in hun relatie.

Nog iets waar ik me aan irriteerde waren de brieven van Amy die doorheen het boek geïmplementeerd zijn in het verhaal. Ik geef toe dat deze epistels wat meer inzicht geven in het dorp en zijn inwoners, maar ik kon gewoon niet begrijpen waarom Sara zo een klik voelde met Amy. Haar brieven waren vaak erg saai. Het verhaal draait zogezegd om twee vrouwen die elkaar hun ganse leven toevertrouwen in brieven, maar zo komt dit in de brieven zelf helemaal niet over. Amy heeft het altijd over zichzelf en het dorp waar ze woont. De brieven zijn als plot-werktuig gebruikt. Maar wil dat zeggen dat je hen compleet ongeloofwaardig moet maken? In brieven tussen penvrienden wordt er ook altijd gesproken over de andere persoon. Je reageert op wat hij of zij je in een vorige brief heeft vertelt. Waarom speelt Amy dan nooit in op wat Sara allemaal doormaakt? Het voelt allemaal erg geforceerd. En daarmee benoem ik meteen het tweede woord waar ik dit boek mee zou willen omschrijven. Lief en geforceerd. Het verhaal heeft zeker potentieel en ik genoot ook wel tijdens het lezen. Maar het sleepte erg lang aan en de verhaallijnen voelden echt aan alsof ze verwrongen waren. Het was een aangenaam boek, maar er ontbrak toch iets aan. Hierdoor beland het al snel in het rijtje van dertien in een dozijn.

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagessw7htj08-e1447671354827
Opzet van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagessw7htj08-e1447671354827
Snelheid van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08