Pagina’s: 415
Gelezen: Hardback, Nederlandse versie
Find the English review
here!
Links:

images9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2yimages9cxhej2y

Opgejaagd door het Eerste en Tweede Leger en achtervolgd door nare herinneringen, probeert Alina samen met Mal een nieuw leven op te bouwen in een onbekend land. Ze moet haar identiteit als Lichtheerseres verborgen houden om niet gevonden te worden door haar tegenstander, de Duisterling.
Alina kan haar verleden en toekomst helaas niet lang blijven ontvluchten. Met behulp van een beruchte vrijbuiter, weet Alina veilig terug te keren naar Ravka. Ze is vastberaden om te vechten tegen de duistere krachten die zich in het land verzamelen. Maar terwijl haar magische krachten groeien, glijdt Alina verder en verder af in het gevaarlijke spel van de Duisterling –en verder weg van Mal.
Alina moet kiezen tussen haar land, haar macht en de liefde waarvan ze altijd dacht dat hij haar op het juiste pad zou houden.

Lezers die al langer mijn blog volgen of mijn reviews lezen op goodreads, weten dat ik niet erg onder de indruk was van schim en schaduw. Ik had behoorlijk wat bedenkingen bij dat boek. Maar dreiging en duisternis zorgde ervoor dat ik de trilogie door compleet andere ogen kon bekijken en ook ineens begreep waarom het boek zo gehyped wordt. Deze keer was het wel liefde op het eerste gezicht!

Heel vaak is het tweede deel van een trilogie een beetje “het opvul boek”. Er is net te veel verhaal om het samen te bundelen in twee boeken. Maar er is eigenlijk te weinig actie om drie boeken te vullen. Het tweede boek is daarom vaak een boek zonder veel plotwendingen en weinig actie. Dit is echter helemaal niet het geval met dreiging en duisternis. Net het tegenovergestelde! Het boek komt pas echt op gang in het tweede deel. Je merkt dat Leigh Bardugo echt gegroeid is als schrijfster. Dat ze talent had zal ik nooit ontkennen, maar pas nu komt echt naar boven wat een fantastische verhalenvertelsters zij is. De woorden vloeien echt van de pagina’s. De spanning is soms te snijden en ook de verschillende gevoelens van de personages komen uitgebreid aanbod.

Een van mijn grootste problemen met het eerste boek was het gebrek aan dieptegang en ontwikkeling in het verhaal. De opbouw van de wereld was te weinig gedetailleerd naar mijn smaak. Dit wordt echter helemaal goedgemaakt in dit deel van de reeks. Het boek is echt doorspekt met folklore, mythes en legendes. Er wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van Ravka, de politiek in deze wereld en het geloofssysteem. Volgens mij is er nu echt nagedacht en aandacht besteed aan de kleinste details in het verhaal. De wereld komt echt voor je ogen tot leven en zo hoort het ook te zijn!

In mijn vorige review haalde ik ook aan dat ik wat problemen had met het karakter van Alina. En hoewel ik vrij zeker ben dat we nooit beste vriendinnen zullen worden, begin ik me toch een beetje open te stellen naar haar toe. In dit deel lijkt ze sterker te zijn. Ze is vastberaden en heeft een donkere kant. De verleiding van absolute macht is steeds op de achtergrond aanwezig en zorgt ervoor dat ze soms echt met zichzelf in de knoop ligt. Aline beseft ook steeds beter dat, ongeachte haar keuze, haar leven nooit meer hetzelfde zal zijn. Op het einde van dit boek overtuigde ze mij echt. Ze bleek sterker en slimmer te zijn dan ik altijd gedacht had. Dus ik begin me echt aan haar te hechten. Hopelijk stelt ze me in het laatste deel niet te teleur! Ik hoop dat ze de kans krijgt om verder te groeien en zich te ontwikkelen tot de leider die ze diep vanbinnen kan zijn.

Het sterkste punt in dreiging en duisternis zijn de nieuwe personages. Natuurlijk is mijn grote favoriet Sturmhond. Hij is echt alles wat de overige mannelijke personages in deze reeks niet zijn. En dat is zijn sterkte en maakt hem zo een mateloos interessant personage. Maar het stopt niet bij hem. Tolya en Tamar waren echt goed onderbouwde, boeiende personages. Doordat zij niet altijd zijn wat ze op het eerste gezicht lijken blijven ze een beetje mysterieus en zorgden ze voor de nodige spanning in het verhaal.

Een personage dat echter geforceerd en leeg aanvoelt voor mij blijft Mal. Ik was al geen al te grote fan van hem in het eerste deel, maar hij ontwikkeld zich niet verder. Ik geloof de relatie tussen hem en Alina niet. De vonken en vuur die er zouden moeten zijn ontbreken compleet. Ik geloof dat ze gevoelens voor elkaar hebben, maar naar mijn mening zijn deze volledig gebaseerd op hun gezamenlijke verleden. Het feit dat ze lange tijd enkel elkaar gehad hebben zal zeker een ijzersterke band gesmeed hebben. Maar of dit ook effectief moet uitmonden in een liefdesrelatie laat ik graag in het midden. In dreiging en duisternis hadden de twee ook wel wat relatieproblemen. Op sommige momenten wou ik echt gewoon naar hen roepen dat ze moesten stoppen met kinderachtig doen en zich moesten concentreren op de oorlog in plaats van op hun relatie.

Personages:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Opzet van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Snelheid van het verhaal:imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08imagesSW7HTJ08
Aanrader of afrader?
Aanrader!
Kopen of lenen? Kopen!

Verder dan die paar ergernisjes door Alina en Mal heb ik echt intens genoten van dreiging en duisternis. Ik zit echt op hete kolen om het laatste deel van de reeks te starten en te kijken waar het verhaal naartoe gaat. Want om heel eerlijk te zijn heb ik echt geen idee. Als er een ding is wat ik geleerd heb uit dreiging en duisternis, dan is het zeker wel dat Leigh Bardugo een grote trukendoos heeft die tot de nok gevuld is met plottwists en verrassingen!